4- Neden surenin başında Allahu Teala tek olduğu halde “Biz” tabirini kullanmıştır?
Cevap: Allah-u Teala’nın, “Biz onu kadir gecesinde indirdik .. ” tabirindeki “Biz” ifadesi, indiren zat-ı mukaddesin azamet ve yüceliğini ifade etmek içindir. Yine kendisiyle birlikte vahyin inmesine vasıta olan melekleri de kapsamına almak için olabilir.
5- Bu surede Kur’an’ın Kadir Gecesi’nde indiği ifade ediliyor. Oysa biz Kur’an’ın 23 yıl boyunca tedrici olarak indiğini biliyoruz. Acaba bu zahiri çelişkiyi nasıl ortadan kaldırabiliriz?
Cevap: Bazıları “Kur’an’ın Kadir Gecesi’nde indirildiğinden maksadın, bu gecede indirilmeğe başlanmış olmasıdır.” demişlerse de bu tutarlı bir görüş değildir. Zira “Onu.. ” diye ifade edilmesinin zahiri Kur’an’ın bütününü kapsamaktadır. Kaldı ki Kur’an’ın ilk ayetlerinin Kadir Gecesi’nde indiğini ispatlayan delil yoktur. Tam aksine ilk inen ayetler olarak bilinen Alak Suresi’nin ilk ayetlerinin, Resulullah’ın peygamberliğe seçildiği günde indiği kesindir. Resulullah’ın Peygamberliğe seçilişi ise Ramazan’da değil, Recep ayında gerçekleşmiştir.
Bu konuda söylenen en mantıklı cevap şudur ki Kur’an-ı Kerim’in iki şekilde indirilişi söz konusudur. Bir defasında Kur’an’ın hakikatleri toplu halde Allah Resulü’nün mübarek kalbine indirilmiştir ki Kadir Gecesi’ndeki indirilişten maksat budur. Diğer indirilişi ise tedrici indirilişidir ki 23 yıl boyunca gerçekleşmiştir.
6- Acaba Kadir Gecesi İslam öncesi diğer ümmetlerde de var mıydı, yoksa bu İslam ümmetine has bir meziyet midir?
Cevap: Bir çok hadisten Kadir gecesinin Allah tarafından İslam ümmetine verilen bir meziyet olduğu anlaşılmaktadır. Bazı tefsirlerde şöyle nakledilmektedir: Bir gün Allah Resulü şöyle buyurdu: “İsrail oğullarından birisi bin ay cihad elbisesini üzerinden çıkarmadan, sürekli cihad halindeydi veya cihada hazır vaziyette bekliyordu.” Bunu duyan bir grup ashap buna şaşırmış ve kendilerinin de böyle bir fazilete sahip olmalarını arzu etmişlerdi. İşte bunun ardından Allah-u Teala Kadir suresini indirerek, Kadir gecesinde yapılan ibadet ve itaatin bin aydan daha üstün olduğunu beyan etmiştir. (Ed-Dürr-ül Mensur Tefsiri, c.6, S.371)
7- Acaba Kadir Gecesi sadece Resulullah’ın zamanına mı aitti yoksa Kıyamet’e kadar bütün zamanlar için geçerli midir?
Cevap: Suredeki “O gecede melekler ve Ruh iner…” cümlesindeki “İner” fili geniş zaman için olduğundan dolayı bunun bütün zamanlar için olduğu anlaşılmaktadır. Kadir gecesi hakkında Resulullah ve Ehl-i Beyt’inden nakledilen hadislerden de bunu rahatlıkla anlamak mümkündür. Zaten aksini söyleyen kimse de yoktur.