Kalem suresinin 51 ve 52. ayetleri kime hitap etmektedir ve konusu nedir?

Kalem suresinin 51 ve 52. ayetleri kime hitap etmektedir ve konusu nedir?

Kalem suresinin 51 ve 52. ayetleri kime hitap etmektedir ve konusu nedir?

Soru:

Kalem suresinin 51 ve 52. ayetleri kime hitap etmektedir ve konusu nedir?

Cevap:

Allah (c.c) Kalem Suresinin 51 ve 52. ayetlerinde Peygamberimize (s.a.a) şöyle buyurmaktadır:

“O inkâr edenler Zikr'i (Kur'an'ı) işittikleri zaman, neredeyse seni gözleriyle devirivereceklerdi. Hâla da (kin ve hasetlerinden:) «Hiç şüphe yok o bir delidir» derler. Oysa o (Kur'an), âlemler için ancak bir öğüttür.[1]

Nazar etmek bir nevi nefsani bir etkidir, rivayetlerde de geçmektedir. Nazar’ı inkâr etmeğe bir delil olmadığı gibi bunun bir hurafe olay olduğunu ispatlamaya da gerek yoktur. Tam tersine Nazar’ı ispatlayan olayların olduğuna da şahit olmuşuzdur. Bazı müfessirler şöyle diyorlar: “Kâfirler Kuranı duyduklarında kin ve öfkelerinin şiddetinden dolayı bir şekilde Peygamber’e (s.a.a) bakıyorlardı ki nerdeyse o kin ve öfkelerinin keskinliğiyle onu öldüreceklerdi.”[2]

Kâfirler Peygamber’e (s.a.a) delilik nispeti veriyorlar ve Kur’an’ında cinlerin ve Şeytanın sözleri olduğunu iddia ediyorlardı. Hâlbuki Kur’an insanlar için bir hatırlatıcı ve uyarıcıdır. Hidayet olmak isteyen kimselerin Kur’an’ın hatırlatma ve uyarmalarından faydalanması gerekir.

Kur’an’ın buyurduğu gibi:

 لِمَن شَاء مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ

“O (Kur'an), âlemler için yalnızca bir hatırlatmadır.* Sizden dosdoğru bir yön (istikamet) tutturmak isteyenler için de.”[3]

Acaba nazar var mıdır?

Nazar, kötü bir bakışın, insanlar, hayvanlar, bitkiler ve cisimlerin üzerinde bıraktığı kötü esere denilmektedir. Bu bazı şahıslara has olan negatif bir enerjinin göstergesidir. Bazı gözlere has olan bu negatif enerjinin olmadığı söylenemez. Bazı araştırmacıların dediğine göre; günümüzde çoğu bilim adamı bazı gözlere has manyetik gücün olduğu kanısındadırlar. Bu gücü yapılacak alıştırmalarla daha da güçlendirmek mümkündür. Gözdeki bu güçle cisimlerin üzerinde etki bırakıla bilir, buda şaşılacak bir durum değildir.

Bazı dua ve zikirlerle bu nazar olayının önüne geçilebilir. İslam dini de böyle bir olayın (Nazarın) olduğunu teyit etmiştir.

Resulullah (s.a.a) şöyle buyurmuştur:

ان العین لتدخل الرجل القبر

“Nazar insanı kabre koyar.”[4]

Yani insanın ölümüne sebep olur. Bu rivayette insanın ölümüne sebep olabilecek bir gücün varlığına işaret edilmektedir. Başka bir rivayette de şöyle nakledilmiştir: “Peygamber (s.a.a) bazı akrabalarını tedavi ederken nazar duası okur ve şöyle buyuruyordu: ‘Eğer kaderin önüne geçecek bir şey varsa oda nazardır.’ “[5]

Hz. Ali (a.s) şöyle buyuruyor: “Peygamber (s.a.a), Hasan ve Hüseyin için dua yazdı ve şöyle dua etti: “Ölümün ve zararlı hayvanların şerrinden, bütün kötü gözlerin çekememezliğinden sizleri Allah’a emanet ediyorum. Daha sonra Peygamber (s.a.a) bizlere dönerek buyurdu: “Hz. İbrahim de İsmail ve İshak için böyle duada bulundu.”[6]

 



[1] Kalem 51,52

[2] Tefsir-i Mecme’ul Beyan C10

[3] Tekvir 27,28

[4] Tefsir-i Safi C5 S216

[5] Mecme’ul Mufehris C1 S274, C4 S451

[6] Tefsir-i Numune C24 S426