Hangi Ayette Hz. İsa'nın (a.s) Öldürülmediği Anlatılmaktadır?

Hangi Ayette Hz. İsa'nın (a.s) Öldürülmediği Anlatılmaktadır?

Soru: Hangi ayette Hz. İsa’nın (a.s) öldürülmediği ve yerine başka bir şahsın öldürüldüğü beyan edilmiştir?

Soru:

Hangi ayette Hz. İsa’nın (a.s) öldürülmediği ve yerine başka bir şahsın öldürüldüğü beyan edilmiştir?

Cevap:

Al-i İmran suresinin 55. Ayetinde yüce Allah (c.c) Hz İsa’nın öldürülmediğini bildirmiştir.

يَا عِيسَىٰ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ

"Ey İsa! Ben seni vefat ettireceğim ve kendime doğru yükselteceğim..."[i]

Ayetle ilgili aşağıdaki nüktelere dikkat edelim:

A): "تَوَفِّي" (Tuveffi) kelimesi kök kelimedir ve herhangi bir şeyin tamamen alınmasına denir. Bundan dolayı ölümde de kullanılır. Kur’an’da böyle tabirler vardır.

اللَّـهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا

"Allah, ölüm zamanında, ölenin ruhunu alır..."[ii]

قُلْ يَتَوَفَّاكُم مَّلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ

"De ki: «Size vekil kılınan ölüm meleği, sizin hayatınıza son verecek, sonra da Rabbinize döndürülmüş olacaksınız.»[iii]

Bu iki ayete dikkatlice bakıldığında Kur’an’da "تَوَفِّي" (Tuveffi) kelimesinin ölüm anlamında kullanılmadığını görmekteyiz. Eğer ölüm anlamı verilmiş ise bir şeyin tamamen alınmasından ve korunmasından dolayıdır.  Kur’an’da ölümle ilgili bir olay olduğu yerlerde "mevt" kelimesi kullanılmıştır ve "Tuveffi" kelimesi kullanılmamıştır. Buna örnek olarak şu ayetlere bakabiliriz.

وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ

"Muhammed, sadece bir peygamberdir; ondan önce peygamberler gelip geçtiler. Acaba o ölür veya öldürülürse, geriye mi döneceksiniz?"[iv]

وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدتُّ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا

«Selam (esenlik) üzerimedir; doğduğum günde, öleceğim günde ve diri olarak yeniden (mezarımdan) kaldırılacağım günde.»[v]

 Bu ayetlerin her ikisinde de ölüm anıldığında "mevt" kelimesi kullanılmıştır.[vi]

Sonuç olarak "Tuveffi" kelimesi ölüm anlamıyla uyuşmamaktadır. Al-i İmran suresinin 55. ayetinde zikredilen "Tuveffi" kelimesi ‘Allah (c.c) Hz.İsa’yı Yahudilerin elinden alarak onu kurtarmıştır’ manasındadır.[vii]

B): Ayette beyan edilen "رَافِعُكَ" " Rafiuke" kelimesiyle Hz.İsa’nın (a.s) ruh ve bedenle gökyüzüne çekildiğini söyleyebiliriz.[viii]

Aynı şekilde Hz.İsanın (a.s) göğe çekilmesi konusu Nisa/158’. ayette de işlenmiştir. Bu ayet Yahudilerin Hz. İsa'yı (a.s) öldürdükleri sözünü reddederek şöyle buyurmaktadır:

بَل رَّ‌فَعَهُ ٱللَّهُ إِلَيْهِ

"Bilakis, Allah onu kendine doğru yüceltti."[ix]

 Sonuç olarak Hz. İsa'nın ruhu bedeninden çıkmadan Allah’ın yanına çekilmesi akli olarak da imkânsız değildir. Zira bu olay yani Allah’ın onu göğe çekmesi Hz. İsa'nın Kur’an’da anlatılan mucizelerinden daha zor bir şey değildir.[x]

Kur’an'da Hz. İsa’nın (a.s) çarmıha gerilmesi ve öldürülmesi açıkça reddedilmiştir:

 " وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ

"Bir de, “Allah’ın peygamberi Meryem oğlu İsa Mesih’i öldürdük” demelerindendir. Oysa onu öldürmediler ve asmadılar..."[xi]

Çarmıha germenin kendisi bir nevi işkence yöntemidir, her çarmıha gerilen öldürüldü anlamına da gelmez. ‘Çarmıha gerildi’ sözünü duyan birisi, ‘onu canlı bir şekilde çarmıha gerdiler ve daha sonra da onu canlı bir şekilde indirdiler’ ihtimalini verebilir. Zira Yahudiler Hz.İsa'nın (a.s) öldürülme şeklinde ihtilafa düşmüşlerdir. Bundan dolayı eğer ayet de onu öldürmediler şeklinde ifade etseydi, Yahudilerde onu normal bir şekilde değil de çarmıha gererek öldürdüklerini söyleyeceklerdi. Bu yüzden Kur’an Hz. İsa’nın (a.s) Yahudiler tarafından normal bir şekilde ya da çarmıha gererek öldürmediklerini beyan etmiştir. En doğrusu Hz. İsa (a.s) yerine ona benzeyen başka bir kişiyi öldürmüşlerdir.[xii]

Bu olayın yani Hz. İsa (a.s) yerine başka birisinin öldürülmesi çok da uzak bir görüş değildir. Zira vahşet ortamında toplumun galeyana gelmesiyle suçlu olan şahsı karıştırarak onun yerine başkasını darp etmeleri, asıl suçlunun da ortadan kaybolması görülmüş bir olaydı.

Hz. İsa'nın (a.s) olayında onu öldürmekle görevli olan şahısların Roma askerleri olduğu ve o Hazreti (a.s) iyi bir şekilde tanımamaları gayet doğal bir şeydir. Sonuç olarak Hz.İsa (a.s) yerine başka bir şahsı yakalayıp öldürmeleri mümkün bir olaydır. Rivayetlerde nakledilenlere göre Hz.İsa’ya (a.s) benzeyen bir şahıs öldürülmüştür. Bundan dolayı Kur’an'da, Hz.İsa'nın (a.s) öldürülmesinde şüpheye düştükleri bildirilmiştir. Kur’an açıkça onun Yahudiler tarafından çarmıha gerilerek ya da başka bir şekilde öldürülmediğini bildirmektedir.[xiii]



[i] Al-i İmran 55

[ii] Zümer 42

[iii] Secde 11

[iv] Al-i İmran 144

[v] Meryem 33

[vi] El-mizan c3 s323,324

[vii] Tefsir-i nemune

[viii] El-mizan c3 s326

[ix] Nisa 158

[x] El-mizan c5 s218,219

[xi] Nisa 157

[xii] El-mizan c5 s216,217

[xiii] El-mizan c5 s216,217